Ruszył cykl Siatkarska Lekcja W-Fu. W każdą niedziele pojawi się 1 z 8 filmików, w których siatkarki i trenerzy #VolleyWrocław zaprezentują Wam ćwiczenia, które możecie wykonać w domu, a które przydadzą się Wam w treningu siatkarskim ? Czwarty z poruszanych tematów to ćwiczenia związane z nauczaniem odbicia sposobem oburącz dolnym. Partnerem programu Siatkarska Lekcja W-Fu jest KGHM Polska Miedź S.A.
Cele lekcji:
Umiejętności: Uczeń wykonuje ćwiczenia kształtujące z piłką.
Wiadomości: Uczeń poznaje zasady techniki odbicia sposobem dolnym.
Formy pracy: indywidualna.
Czas pracy: 25 minut.
Przebieg zajęć:
Uczeń rozpoczyna rozgrzewkę od ruchów głową w przód i tył oraz na boki. (30”)
Uczeń wykonuje wymachy, ramiona naprzemiennie do przodu, w pozycji lekko pochylonej. Stopy ustawione na szerokość barków. (30”)
Uczeń wykonuje rotacje tułowia w pozycji pochylonej, ramiona szeroko, na zmianę prawa ręka do lewej stopy i lewa ręka do prawej stopy. Głowa cały czas zwrócona do ręki, która jest w górze. (30”)
Uczeń w pozycji przysiadu głębokiego, zwracamy uwagę na ułożenie kolan szeroko i stopy skierowane na zewnątrz „na kaczkę”. Z tej pozycji odwodzi ramiona ku górze głowa odprowadza ruch ręki. (30”)
Uczeń w pozycji stojącej, staje na jednej nodze, drugą zginając w kolanie, dociska piętę do pośladka, starając się zachować równowagę. (1’)
Uczeń wykonuje wykroki w przód z rotacją tułowia, ramiona na boki. (1’)
Uczeń wykonuje wypady boczne, zwracając uwagę na stabilną pozycję kolana, proste plecy oraz ręce przed sobą (30”)
Uczeń w pozycji wykroku, dłonie na ziemi, ręce lekko zgięte w łokciach, stopy nie dużo przed dłońmi, nie wychodzą za linie kolan. Z tej pozycji pogłębiamy zejście, starając się dotknąć łokciami podłoża. Zmiana nogi. (1,5’)
W pozycji wyjściowej, stojąc stopy ustawione na szerokość barków, uczeń wykonuje podskoki z rotacją bioder, za każdym razem wracając do pozycji wyjściowej. (30”)
Uczeń w pozycji wyjściowej, stopy na szerokość bioder wykonuje step w miejscu, kończąc go przeskokiem na jedną nogę. Powrót do pozycji wyjściowej i analogicznie na drugą nogę. Zwracamy uwagę na pracę rąk w trakcie stepu oraz proste plecy i stabilna noga w kolanie w trakcie lądowania. (1,5’)
(Potrzebny będzie prosty kijek, jeżeli nie ma innego może być taki od miotły lub mopa).
Nauczanie pozycji do odbicia sposobem dolnym uczeń rozpoczyna, wkładając kijek pod pachy, opierając na nim ramiona, ręce proste w łokciach. Powoduje to wyciągnięcie ramion do przodu i barków do środka, głowę stara się utrzymać między ramionami, dłonie splecione. W tej pozycji na sucho, uczeń wykonuje zejścia w dół i w górę imitując tak jakby cały czas odbijał piłkę do przodu. (1,5’)
W kolejnym ćwiczeniu wyizolowanym uczeń, w pozycji siedzącej nogi szeroko ustawione lekko zgięte w kolanach, stara się odbijać piłkę do góry sposobem dolnym. Zwracamy uwagę, aby linia ramion nie wychodziła za wysoko nad głowę, tylko tak aby uczeń piłkę miał cały czas widoczną przed sobą. (2’)
W pozycji stojąc uczeń odbija piłkę do góry sposobem dolnym, cały czas starając utrzymać ją przed sobą. Przy odbiciu, pamięta o pracy nóg z wyjściem ku górze oraz nieprzekraczaniu linii barków powyżej głowy. (1,5’)
Uczeń w pozycji klęku na jednej nodze, ustawiony bokiem do ściany, wykonuje odbicia sposobem dolnym o ścianę. Zmienia stronę. (3’)
Uczeń z piłką, podrzuca piłkę nad siebie i wykonuje odbicie sposobem dolnym, raz nad sobą, drugi raz wysoko nad sobą, czeka aż piłka skozłuje. Po odbiciu się piłki od ziemi, wykonuje zejście na nogach wchodząc pod piłkę, powtarzając odbicie nad sobą, starając się utrzymać ciągłość ćwiczenia. (4’)
W ostatnim ćwiczeniu angażujemy kogoś z rodziny do pomocy w jego wykonaniu. Osoba, która będzie pomagać – narzuca piłkę, a osoba wykonywująca ćwiczenie – odgrywa tę piłkę do osoby narzucającej.
Uczeń w pozycji leżąc na plecach, unosi jedną nogę w górę, zgiętą w kolanie 90 stopni, rotuje w stawie biodrowym na bok, ręce szeroko na ziemi, głowa skierowana w przeciwną stronę do nogi. Zmiana strony. (1,5)
Uczeń przechodzi do leżenia przodem, na brzuchu. Kładzie rękę pod pachę, drugą utrzymuje wyprostowaną na ziemi, przed sobą. Zmiana ręki. (1’)
Uczeń w pozycji leżąc na boku, zgina nogę w kolanie, przyciągając piętę do pośladka. Zmiana strony. (30”)